روانشناسی خانواده
فاطمه ربیعی
چکیده
والدین واکنش های متفاوتی را به هنگام تولد فرزند نشان میدهند به ویژه وقتی که فرزند متولد شده دارای مشکل یا ناتوانی خاصی مثل اختلالات طیف اوتیسم باشد. پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش گروهی ایمن سازی در مقابله با استرس بر کیفیت زندگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون ...
بیشتر
والدین واکنش های متفاوتی را به هنگام تولد فرزند نشان میدهند به ویژه وقتی که فرزند متولد شده دارای مشکل یا ناتوانی خاصی مثل اختلالات طیف اوتیسم باشد. پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش گروهی ایمن سازی در مقابله با استرس بر کیفیت زندگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل مادران دارای فرزند با اختلال طیف اتیسم بود که در سال 1400 به مرکز نگهداری موقت کودکان طیف اتیسم در شهر رشت مراجعه کرده بودند. ابتدا با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 40 نفر از مادران کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس هر دو گروه پرسشنامه کیفیت زندگی(WHOQOL-BREF) را پاسخ دادند و در نهایت گروه آزمایش به مدت 6 جلسه، هر هفته 2 ساعت، آموزش ایمنسازی در مقابله با استرس را به صورت گروهی، دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. پس از اتمام جلسات، مجددا پرسشنامه کیفیت زندگی بر روی هر دو گروه اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل آماری کوواریانس در سطح معناداری 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد. آموزش گروهی ایمن سازی در مقابله با استرس بر کیفیت زندگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اتیسم موثر است.
روانشناسی نابهنجاری
فاطمه ربیعی
چکیده
افسردگی یکی از شایعترین بیماریهای روانی در جهان است، بنابراین شناخت هرچه بهتر آن جهت طراحی مداخلاتی برای کاهش آن در جامعه ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه افسردگی با همجوشی شناختی و مکانیسمهای دفاعی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 92-92 تشکیل دادند که ...
بیشتر
افسردگی یکی از شایعترین بیماریهای روانی در جهان است، بنابراین شناخت هرچه بهتر آن جهت طراحی مداخلاتی برای کاهش آن در جامعه ضروری است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه افسردگی با همجوشی شناختی و مکانیسمهای دفاعی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه کاشان در سال تحصیلی 92-92 تشکیل دادند که از بین آنها 350 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل سیاهه افسردگی بک-2 (BDI-II)، پرسشنامه همجوشی شناختی (CFQ) و پرسشنامه مکانیزمهای دفاعی-40 (DSQ-40) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرمافزار SPSS-26 و ضریب همبستگی پیرسون انجام شد. یافتههای بهدستآمده نشان داد که افسردگی با همجوشی شناختی و مکانیسمهای دفاعی رشدنایافته و نوروتیک همبستگی مثبت دارد (01/0>P). اما رابطه افسردگی با مکانیسمهای دفاعی رشدیافته مانند شوخطبعی و والایش منفی و معنادار بود (01/0>P). این یافتهها نشان میدهد که افسردگی با فرآیندهای فکری ناسالم مانند همجوشی شناختی و مکانیسمهای دفاعی رشدنایافته و نوروتیک مرتبط است و بنابراین باید در حوزه درمان به این موضوع توجه شود.